July 1, 2014

PETER STANKOVIČ


Moja mama hovorí, že som si začal kresliť už vo dvoch rokoch, čo však bolo len čmáranie po knihách a všade kam som dosiahol. Pamätám si, že keď sa ma pýtali ako päťročného čím budem, tak som odpovedal, že „ malárom“. Odvtedy  si nespomínam na chvíľu, kedy by som bol bez ceruzky alebo bez štetca.
Maľuje Lido na brehu rieky. Plavčík v modro-bielych pásikavých plavkách až po kolená, ktorý dáva pozor na kúpajúcich, zaberá takmer celé plátno. Maľuje Propeler. Na palube lode stojí skupinka zvedavcov, hľadiacich na druhú stranu Dunaja. Maľuje Bratislavu vo vetre. Vysoké paneláky sa ohýbajú pod jeho náporom. Maľuje Michalskú bránu s najužším domčekom, na ktorý upozorňuje šípkou a textom.
Bratislava je moja láska, aj keď je okrem historického jadra zničená. Možno ju mám preto ešte radšej. Ako chlapec som chodil na povalu nášho domu, kde boli do ulice strešné okná. Vždy som si jedno pootvoril a ako tankista som sledoval ruch na námestí alebo len tak - strechy ostatných domov. Bratislava je mojím častým námetom. Vždy nachádzam nový spôsob, ako ju zachytiť, a neprestáva ma baviť.
Pohráva sa so slovami, ktoré nechýbajú na žiadnom obraze. Chcem tým podporiť myšlienku celého diela. Niekedy je aj text na obrázku to, čo vyvolá úsmev, priznal Peter Stankovič. Do každého z obrazov vkladá jemný humor, každý pulzuje vtipom. Výtvarné umenie nie je politika, je to určitý prejav a ja osobne maľujem preto, lebo chcem urobiť ľuďom radosť.
Má rád staré stroje. Hrdinovia jeho obrazových príbehov sa preháňajú na staromódnych bicykloch. Vozia sa v netradičnej vzducholodi - hašlerke alebo v originálnom „skriňobuse“. Z obrazov Petra Stankoviča dýcha atmosféra starých čias. Dnes si už nápady radšej zapisujem. Moja pamäť už nie je tým, čím bývala, vysvetlil Peter Stankovič.
Peter Stankovič absolvoval bratislavskú Školu umeleckého priemyslu. Vo svojej tvorbe sa venuje maľbe, ilustráciám, kreslenému filmu a komiksom. V deväťdesiatych rokoch bol art directorom vo viacerých renomovaných reklamných agentúrach. Je známy aj ako kapelník skupiny Aconto. Žije a tvorí v Plaveckom Štvrtku neďaleko Bratislavy.