December 8, 2012

JOHN

8. decembra 1980
Noc v NYC.
Niekto v dave pred Dakota House povedal: Je to, ako keby zabili prezidenta.
Je to ešte horšie
- povedal iný.
John Lennon skonal.
Svet bol v šoku.
 



John Winston Ono Lennon
/ 9.10.1940-8.12.1980
© Bob Gruen

Keď John v ten večer tak náhle zomrel, mala som pocit, že s ním zmizla polovica môjho ja. Jar prišla a odišla. Leto. Bola som prekvapená, že príroda tak intenzívne žiari, aj keď tu už John nie je. Pripadalo mi to ako zločin, že všetko je tak živé. Jeseň bola nádherná. A vtedy som si uvedomila, že zimy budú pre mňa ťažké. Od tej doby uplynulo niekoľko rokov. Keď som s ľudmi, keď objímam svoje deti, cítim sa dobre, usmievam sa. Pozerám sa na oblohu a srdce mi tancuje. Ale keď som sama, keď večerné svetlo sfarbí svet do rúžova, v temnote noci alebo za svitania, srdce sa mi chveje.
Yoko Ono


Double Fantasy
© Kishin Shinoyama


Dopoludnia 8. decembra 1980, navštívila domácnosť Johna Lennona fotografka Annie Leibovitz, aby vyhotovila jeho portréty pre nové vydanie časopisu Rolling Stone. Leibovitz neskôr vysvetlila d ôvod, prečo chcela fotografovať len Johna - Žiadny časopis vtedy nemal záujem umiestnit Yoko Ono na titulnú stranu. Lennon však trval na spoločných, manželských portrétoch. Leibovitz okrem iných, vyhotovila aj niekoľko záberov, na ktorej je nahý John a oblečená Yoko. To je presne o našom vzťahu, povedal Lennon, keď uvidel obrázky z polaroidu. Fotografovanie skončilo okolo obeda.

John Lennon & Yoko Ono - 8.12.1980
© Annie Leibovitz

Popoludní, doma v Dakota House, Lennon poskytol asi trojhodinový rozhovor redaktorom rozhlasovej stanice RKO. V interwiev Lennon dlho analyzoval svoj duchovný prerod a ako kolovrátok stále opakoval, že verí v posmrtný život. Podvečer mali Lennonovci termín v štúdiu Record Plant East, kde pracovali na pesničke Walking On Thin Ice. Keď vychádzali z domu a mierili k autu, Lennon sa podpísal jednému z hŕstky prítomných fanúšikov na obal albumu Double Fantasy. Je to všetko, čo odo mňa chcete? - spýtal sa zdvorilo Lennon a mladík Mark Chapman súhlasne prikývol a neprítomne odpovedal: Vďaka John. Tento okamžik zachytil iný Lennonov fanúšik Paul Goresh (fotografia potom obletela celý svet). Lennonovci strávili v štúdiu niekoľko hodín. Cestou domov Lennon odmietol Ono večeru, len aby čo najskôr mohol dať bozk na dobrú noc svojmu malému synovi Seanovi.
K apartmánu v Dakote prišli okolo 22,45. Z limuzíny vystúpili na 72. ulici, hoci mohli zájsť na omnoho bezpečnejšie nádvorie. Prvá vošla do recepcie domu Ono, pár krokov pred Lennonom. Pán Lennon! - zakričal v podchode skrývajúci sa Chapman a v bojovom postoji vystrelil z revolvera Charter Arms 5 striel. Jedna Lennona minula, ďaľšie dve ho však trafili do chrbta a dve do ľavého ramena, pričom jedna strela mu prerušila srdečnú aortu. Lennon ešte stihol urobiť niekoľko krokov a povedal - Postrelili ma. Potom upadol do bezvedomia. Recepčný prikryl Lennona unifomou, vytrhol pometencovi z ruky revolver a spýtal sa ho: Viete čo ste urobili? Chapman chladnokrvne odpovedal: Ano, práve som zabil Johna Lennona. Vrah si vyzliekol kabát, sadol si na obrubník a čakajúc na príchod polície čítal Salingerovu knihu Kto chytá v žite. Lennona polícia odviezla do nemocnice St. Luke´s-Roosevelt Hospital Center. Tam ho, okamžite po prijatí, o 23,50 vyhlásili za mŕtveho. Príčinou smrti bol ťažký hypovolemický šok, v Lennonovom prípade strata 80 % krvi.
Yoko Ono rozhodla nevypraviť manželovi pohreb.
Kremácia jeho tela sa uskutočnila 10. decembra na cintoríne Ferncliff Cemetery v NYC.

John Lennon a jeho vrah Mark Chapman - 8.12.1980
© Paul Goresh

Počúval som platňu Plastic Ono Band a naštval som sa na Lennona, pretože tam spieval že neverí v Boha a že neverí v Beatles
Mark Chapman


vražedný revolver Charter Arms 38

úmrtný list

Dakota House

pamätné miesto v Central Parku

John Lennon žil tak, aby svetu dal zo seba to najlepšie. Talentovaný, nekonvenčný génius. Áno, ale to nebolo všetko. Chlapec z Liverpoolu, opustený jedným z rodičov a neskôr osirelý smrťou druhého, nosil ochrannú masku cynika, človeka ktorého sa nič nemôže dotknúť. Svojou verejnou osobnosťou a prostredníctvom rock´n´rollu sa však snažil vyjadriť to, čo všetci zdielame - zraniteľnosť, občasnú aroganciu, prechodný narcizmus, slabost a snahu stať sa lepším. Je krásne vedieť, že taký človek bol súčasťou našej generácie, našej ľudskej rasy.
Česť jeho pamiatke!

John Lennon v Hamburgu - 1961
(vpravo
Paul McCartney, George Harrison a Stuart Sutcliffe)

© Jürgen Völlmer

dedicated to John Lennon

          

Skladba Free As A Bird je jednou z posledných, na ktorej John Lennon pracoval. Nedokončil ju.
Neskôr Yoko Ono materiál poskytla ostatným členom The Beatles, ktorí donahrávali podklady a pesničku sfinalizovali.
Uzavreli tak svoj rozsiahly retrospektívny projekt Anthology.

OFFICIAL WEBSITE

WIKIPEDIA