Začiatkom šesťdesiatych rokov aj komunistickým Československom začal hýbať fenomén, ktorý ako nákazlivý vírus prišiel zo Západu - Rock and Roll.
Kým dovtedy určovali poslucháčske trendy tanečné orchestre, s nástupom novej hudby sa všetko zmenilo. Hudbu začali produkovať malé skupiny nadšencov s elektrickými gitarami, často bez akéhokoľvek hudobného vzdelania. Stačilo sa naučiť pár akordov a mohlo sa hrať.
Len v Bratislave vraj v tých časoch fungovalo okolo sedemdesiat kapiel. Ich úroveň bola kolísavá a nástrojové vybavenie mizerné, pretože zohnať elektrickú gitaru či bicie bolo takmer nemožné. Univerzálnym speváckym jazykom bola angličtina, pretože všetky kapely hrali väčšinou overené britské šlágre.
Peter Petro, Marián Bednár, Miroslav Bedrík, Dežo Ursiny
Z masy amatérov sa však postupne začali oddeľovať tí talentovanejší, ktorí sa dávali dokopy, a tak vznikali skupiny, z ktorých sa stali legendy - patríli medzi ne aj The Beatmen.
Keď sa na konci roka 1964 dala dokopy partička sedemnásťročných študentov, ich mená na amatérskej muzikantskej scéne už mali šmrnc. Basgitarista Marián Bednár bol konzervatorista a všestranne nadaný muzikant. Bubeník Peter Petro už pár rokov hral v rôznych kapelách, rovnako ako gitarista Miroslav Bedrík. Čerešničkou na torte a nepísaným lídrom však bol spevák a gitarista Dežo Ursiny. Áno, ten istý Ursiny, ktorý sa svojou neskoršou tvorbou stal osobnosťou slovenskej populárnej hudby.
Keď sa na konci roka 1964 dala dokopy partička sedemnásťročných študentov, ich mená na amatérskej muzikantskej scéne už mali šmrnc. Basgitarista Marián Bednár bol konzervatorista a všestranne nadaný muzikant. Bubeník Peter Petro už pár rokov hral v rôznych kapelách, rovnako ako gitarista Miroslav Bedrík. Čerešničkou na torte a nepísaným lídrom však bol spevák a gitarista Dežo Ursiny. Áno, ten istý Ursiny, ktorý sa svojou neskoršou tvorbou stal osobnosťou slovenskej populárnej hudby.
Zvonivý gitarový zvuk, štyri perfektne zospievané vokály, na spestrenie zvuku fúkacia harmonika. Repertoár tvorili pesničky od The Beatles a čo bola novinka - aj vlastné skladby. Obrovskou devízou kapely bol aj manažér Peter Tuchscher. Vtedy dvadsaťročný mladík vybavil skúšobňu, aparatúru, obleky, fotografa. Postaral sa o prehrávky a prvé koncerty. V časoch tvrdého socializmu pracoval kapitalistickým štýlom, na ľudí z dôležitých inštitúcií pôsobil upokojujúco svojím serióznym výzorom a správaním.
Začiatkom roka 1965 vybavil koncerty v Prahe, ktoré znamenali prelom - pražské publikum sa z bratislavskej kapely doslova zosypalo. Najväčší šok však The Beatmen spôsobili členom konkurenčných kapiel.
Repertoár väčšiny českých skupín bol prevzatý. Speváci ako Pavel Bobek, Miki Volek, Yvone Přenosilová a skupiny Olympic či Mefisto ešte stále spievali a hrali zastaraný rokáč, zatiaľ čo Bratislaváci prišli s dovtedy neslýchanou muzikou. Petr Janda aj po rokoch spomína na pokorenie, ktoré zažil po koncerte The Beatmen. Uvedomil si, že je čas začať s vlastnou tvorbou a prísť s iným zvukom - čo bol aj začiatok vzniku nového Olympicu.
Osud The Beatmen sa naplnil v roku 1967, keď sa skupina
definitívne rozpadla a jej členovia sa vybrali vlastnými cestami. Ursiny
založil The Soulmen, basista Marián Bednár emigroval a po návrate nastúpil
do Orchestra Braňa Hronca (zomrel v roku 2011 v Nemecku), Miroslav
Bedrík zmizol bez stopy a Peter Petro emigroval v roku 1968 do
Kanady, kde pokračoval v kariére bubeníka a zároveň robil akademickú
kariéru. Manažér Peter Tuchscher žil dlhé roky v Indii.
Po
tvorbe skupiny zostalo osem nahrávok, ktoré zozbieral publicista
Marian Jaslovský a sú súčasťou dnes už raritného cd Pevniny a vrchy,
ktoré vyšlo ako príloha k rovnomennej knihe, biografii Deža Ursinyho.
(Dušan Taragel)
(Dušan Taragel)